Webdesign Moet Werken, Optimale Gebruikerservaring

Webdesign moet werken

Het moet de gebruiker verleiden tot actie en ondersteunen bij het bereiken van zijn doel. Design is meer dan vormgeving. Het draait om beleving, aansluiting bij het merk, doelgroep en gebruiksgemak. Zo creëren we een optimaal evenwicht tussen een sterke visuele uitstraling en gebruiksgemak.

Webdesign moet werken

De eisen gesteld aan webdesign zijn veranderd door de enorme groei van de markt voor de smartphone, tablet en iPad. Mensen hadden opeens de mogelijkheid om overal en altijd online te zijn en die pakten ze met gretige handjes aan. Het verschil in schermgrootte tussen een smartphone, tablet en desktop zorgde ervoor dat de meeste websites niet langer goed werden weergegeven.

Afhankelijk vanaf welk apparaat de site wordt geopend, wordt de daarbij aansluitende template opgehaald. Je kunt net zoveel of zoweinig functionaliteit toevoegen als je maar wilt om de content beter te laten aansluiten bij de verwachting van de bezoeker. De website laadt snel op alle apparaten.

Optimale gebruikerservaring

Een optimale gebruikerservaring geeft de doorslag of mensen op je site blijven, snel vertrekken, blijven terugkeren en/of je site met anderen delen. Door te werken met een adaptive webdesign kun je bezoekers veel specifieker bedienen met behoud van een snelle laadtijd.

Voordat een nieuwe website op internet gepubliceerd wordt, is het ontwerp uitgebreid getest in verschillende browsers. Uiteraard is het net zo belangrijk om te testen hoe goed je prachtige responsive website uit de verf komt op verschillende apparaten.